Blog

SAYES inspirační okénko – občerstvení před obřadem 4.12.2020;

Minule jsme začali uvítáním hostů. Půjdeme tedy postupně. Jakmile hosté ví, že jsou na správné svatbě:-) díky uvítací ceduli, čeká je chvilka, než obřad vůbec začne. Většina se na takovou akci důkladně chystá. Obřady začínají v době obědu, hosté ho tedy doma nestihnou. Než se ale vůbec usadí ke svatebnímu stolu, uběhnou někdy 1-2 hodiny. Po obřadu probíhá focení, nějaké ty krásné svatební zvyky a hosté začínají být nervózní. Proto doporučujeme před obřadem připravit drobné občerstvení. Nemusíte chystat obložené stoly. Stačí tradiční koláčky, kanapky nebo v poslední době oblíbené fingerfoodky. Hlavně jen drobné věci, které nepodléhají rychlé zkáze. Samozřejmě nezapomeňte na vodu (nejlépe mini jednorázové balení), případně ovocné Capri pro děti. Pokud máte obřad na louce nebo dále od restaurace, stačí vodu poskládat do bedýnek. Na koláčky nebo kanapky stačí 1-2 bistrostolky a talířek. Hosty tím rozhodně potěšíte a udržíte je v dobré náladě po celý obřad. Pokud chcete hosty přivítat už více stylově, nabízí se před obřadem také nějaký přípitek, nejlépe lehké Prosecco.
Potřebné vybavení můžete najít v naší půjčovně https://obchod.sayes.cz/. Občerstvení Vám také může připravit catering. Pokud ještě žádný nemáte, můžete se inspirovat mezi našimi partnery https://sayes.cz/partneri/#term5.

 

SAYES inspirační okénko – uvítání hostů 24.11.2020;

V dnešní době jsou velmi oblíbená (bohužel i z důvodu, že nic jiného nezbývá) okénka. I my bychom chtěli otevřít naše SAYES inspirativní okénko. Máme za sebou už hodně svateb a připravovali jsme mnoho zajímavých dekorací. Začneme hned od začátku, a to příchodem hostů na svatbu. Oblíbeným prvkem uvítání hostů se staly tzv. uvítací cedule. Hosté hned ví, že se neztratili, ani nepřišili na jinou svatbu:-) Můžete vybírat z mnoha materiálů i stylů. My jsme vybrali ty, které naše nevěsty volí nejčastěji:
1. Jednoduchá dřevěná. Na ni uvedete, že své hosty vítáte, vaše jména a datum svatby. Jednoduché, přehledné. Dřevěný podklad často agentury i zapůjčují, doplní se pouze text.
2. Dřevěný nebo kovový rám v mnoha podobách. Tady je asi variabilita největší. Rámy opět můžete zapůjčit u agentury. V nabídce jsou jak moderní designy, tak různé vintage či oblíbené zlaté dekorační. Uvítací text můžete jednoduše natisknout na arch papíru, nebo použít plexi na míru.
3. Plexi ve všech podobách. Může být průhledné i plné s nalepenou folií s textem. Letošní hit a určitá změna od posledních let, kdy se hodně volil spíše dřevěný vintage styl nebo rámy s tištěným archem.
4. Jedinečný, váš. Pokud plánujete svatbu s určitým tématem, můžete zvolit uvítací ceduli trošku mimo zajeté koleje. Nebojte se, že se to ke svatbě nehodí. Je to vaše svatba, váš styl a hlavně vaši hosté, kteří vás znají a ví, že to jste prostě vy.
Uvítací ceduli můžete rovnou spojit i se zasedacím pořádkem nebo harmonogramem dne. Hosté v době, kdy čekají na začátek obřadu, mohou zkoumat, co je vlastně čeká nebo s kým a vedle koho sedí u stolu. Před obřadem jeden z nejlepších bodů, jak svatebčany zabavit:-)
Rámy, plexi, stojany můžete najít v naší půjčovně na https://obchod.sayes.cz/

Svatby aktuálně od 23.11.2020 24.11.2020;

Svatby mohou nově, od 23.11.2020, probíhat v počtu 20 osob. Opět je nutné do tohoto počtu započítat oddávajícího, matrikářku, fotografa, případně soudního tlumočníka atd. Bohužel svatební hostinu budete zatím muset přesunout na neurčito. Restaurace a hotely jsou stále uzavřené.

Svatby aktuálně od 11.5.2020 3.5.2020;

Krásný den milé nevěsty,

vláda opět vydala další opatření, která o několik dní později změnila. Takže aktuálně je jasné pouze toto (pokud tedy za několik dní někdo nezjistí, že to co řekl, vlastně říci neměl a to co napsal, raději platit nebude:-)):

  • OD 11.5.2020 SVATBY DO 100 OSOB – zatím ale nejásejte, veškerá stanoviska a upřesnění se týkají pouze obřadu, nikde není řečeno, jak mohou probíhat svatební hostiny
  • do počtu 100 osob je nutné započítat i oddávajícího, matrikářku, fotografa, DJ, kameramana, svatební koordinátorku a kohokoliv, kdo se bude svatby účastnit
  • během obřadu nemusí mít snoubenci roušku a nemusí dodržovat bezpečnou vzdálenost
  • svědci musí mít během obřadu roušku, pouze při identifikaci, je nutné ji sundat a paní matrikářce se prokázat
  • ostatní hosté musí mít během obřadu roušku, nemusí ale dodržovat 2m odstup
  • každý by měl mít k podpisu svatebního protokolu svoji tužku/pero
  • po obřadu musí být všechny použité věci vydezinfikovány

A jak je to s restauracemi:

  • restaurace mohou mít od 11.5. otevřeny pouze zahrádky
  • od 25.5. se budou otevírat i vnitřní prostory. Bohužel dle nařízení vlády, jak to má v restauracích uvnitř fungovat, je průběh svatební hostiny v podstatě nemožný
  • naštěstí už na to upozorňuje tolik lidí, že by si toho už někdo všimnout mohl
  • a ještě jedna možná pozitivní věc, roušky my mohly být povinné pouze do konce června

Jak je to u nás:

  • v květnu připravujeme pouze svatební obřady (vetšinou pro nejbližší rodinu). Svatební hostinu jsme s páry přeložili buď na podzim nebo symbolicky o rok později
  • svatby, které jsme měli připravovat v červnu a měli vyšší počet hostů jsme už přeložili opět na podzim nebo na rok 2021. Čekají nás jen menší svatby do 45 osob. Restaurace snad budou v tu dobu již vyřešeny
  • v červenci zatím všichni doufáme, že už bude situace kompletně jasná a svatby zatím plánujeme beze změn

Svatební DJ nebo kapela 23.4.2020;

Často se nás snoubenci ptají na radu – DJ nebo kapela.
Nejdříve ale o hudbě na svatbu všeobecně. Hudba na svatbu je zásadní, dobrý DJ nebo kapela zajistí, že se vaši hosté budou bavit. A to je většinou na svatbě jedna z nejtěžších věcí – udržet hosty aktivní, aby celé odpoledne mělo nějakou hlavu a patu. Aby hosté neseděli několik hodin u stolu a nepřemýšleli, kdy už budou moci odejít:-)
Jako v každém oboru, i v tom hudebním jsou mezi jednotlivými hudebníky opravdu velké rozdíly. Správný DJ nebo kapela musí být komunikativní, musí umět vtáhnout hosty do zábavy, pohotově reagovat na jednotlivá přání. Většinou jsou také schopni provázet odpolední zábavou (pokud Vám toto nezajištuje agentura nebo vaši přátelé) a kompletně odmoderovat připravené hry a soutěže.
Když budete vybírat, podívejte se nejdříve na jejich ukázky z akcí, na kterých hráli (najdete buď přímo na jejich stránkách nebo na youtube). Uvidíte jejich vybavení i prostor, který budou pro svoje účinkování potřebovat. Rozhodně si, zvláště u kapel, ověřte jejich repertoár. Některé kapely jsou opravdu kvalitní, ale jsou zaměřeny pouze na určitý žánr a pokud nejste vy ani vaši hosté milovníky např. jazzu, těžko si užijete s kapelou, která se na tuto hudbu zaměřuje a jinou prostě nehraje. Rozhodně také hudebníka dopředu informujte, jakou hudbu máte vy i vaši hosté rádi, vše si může připravit a na svatbě už vás vtáhne na parket bez větších obtíží:-).
Víme, že svatební rozpočet je jen jeden a musíte zvážit všechny investice. Ale ušetřete výdaje raději na výslužkách nebo přehnané výzdobě obřadu a přidejte peníze na kvalitní hudbu. Rozhodně budou vaši hosté vzpomínat více na dobrou zábavu než na velkolepé květinové aranžmá v rohu slavobrány:-)
Spolupracujeme s ověřenými kapelami i DJ, můžete se podívat ZDE.

A teď už slíbený rozbor zda zvolit kapelu nebo DJ

DJ
Výhody:
– může vám zahrát jak na odpolední party, tak také na obřadu. Přesuny vybavení pro něj nejsou tak náročné, jako u kapely
– je většinou cenově dostupnější
– potřebuje méně prostoru než kapela
– umí zahrát téměř cokoliv
Nevýhody:
– živá hudba je prostě živá

KAPLEA
Výhody:
– živá kapela vnese do odplední zábavy větší “grády”
– pro hosty je kapela zajímavější
– jeden z členů je většinou i DJ, pokud kapela skončí, rovnou naváže jejich DJ a vy máte hudbu zajištěnu na celý večer
Nevýhody:
– cenově je určitě dražší
– potřebuje více prostoru než DJ, musíte proto v restauraci nebo sále počítat i s tímto prostorem
– hrají omezený počet hodin, musíte proto zajistit i hudbu, jak kapela skončí (pokud nemá svého DJ)
– mají omezenější repertoár než DJ

NOVINKY – jak to se svatbami tedy bude 15.4.2020;

Krásný den milé nevěsty, od včerejšího odpoledne už je vše konečně jasnější. Od 20.4.2020 mohou probíhat svatby do 10 osob, tedy za dodržení stanovených hygienických podmínek. Počítejte ale s tím, že do tohoto počtu musíte zahrnout také oddávajícího, matrikářku a případně fotografa. Na svatební hostinu si bohužel ještě nezajdete. Pokud ale máte svůj vysněný datum a chcete se i přes omezení vzít, vemte se společně se svědky. Svatební party můžete odložit na pozdější termín nebo symbolicky přesně o rok.

Od 8.6.2020 budou moci probíhat svatby bez omezení, pouze musíte dodržet opět speciální hygienické podmínky. Jak jsme ale již psali, ověřte si u svých hostů, zda na svatbu všichni dorazí. Věříme, že lidé budou i přes uvolněná opatření ještě nějakou dobu opatrní.

Naše prodejna a půjčovna v Brně na Franzové 43 bude pro vás otevřena opět od 27.4. a to vždy v pondělí a ve čtvrtek 10:00 – 15:00. Na další dny se s vámi domlouváme individuálně. Můžete si k nám přijít nakoupit organzy, satény, stuhy, krabičky, podvazky, ubrousky, dekorace na auta a vše, co ke svému dni potřebujete. Na ukázkovém stole si můžete svoji výzdobu vyzkoušet, doladit detaily i barevné kombinace. Pokud potřebujete zapůjčit dekorace na obřad nebo na svatební tabuli, přijdte se na vše podívat. Budeme se na vás těšit.

Svatební dort, sweet bar 8.4.2020;

Výběr dobrého cukráře je opravdu tvrdý oříšek. Máme prochutnáno mnoho dortů, koláčků, tartelek, makronek a prostě všeho, co na sladkých barech míváte nejraději. A rozdíly jsou, věřte nám, velké.

Rychlé shrnutí:

  • ne všechno, co krásně vypadá, tak také chutná
  • ne všechny dorty z pinterestu jsou v reálu proveditelné
  • ne vždy platí: čím více kombinací, tím šťastnější host
  • ne všechno, co je za “dobrou” cenu a dodá teta “z 5. kolene”, je potom jedlé, pěkné a pro hosty dobře servírovatelné
  • nikdy se nezavděčíte všem

Rychlé rady od nás:

  • samozřejmě prvně vždy vybírají oči. Ale než se rozhodnete pro cukrářku, která dokáže vykouzlit opravdu luxusní design, zajděte si k ní na ochutnávku
  • pokud má cukrářka i svoji prodejnu, zajděte si tam někdy v neděli na kávu a zákusek. Pokud ne, každá cukrářka pořádá ochutnávkové dny nebo připravuje ochutnávkové balíčky
  • pokud plánujete velký dort, rozmanitý sladký bar a svatba je v létě, nešetřete. Objednejte si u cukrářky rovnou i dovoz sladkého na místo. Mají na to speciální auta, sladké je neustále v chladu. Na místě může případně spravit, co je potřeba, dort dozdobit nebo rovnou sladký bar kompletně nachystat. Kolik spadlých nebo nakloněných dortů či rozteklého cukroví už jsme viděli….
  • vždy je hezké, pokud je vše v jednom stylu, a to jak výzdoba, tak také dort a sladký bar. Dohodněte si z cukrářkou, ať vše připraví ve stejném stylu, barvách a dekorování
  • vybírejte složení sladkého baru tak, aby se vše hostům dobře nabíralo, aby to byly spíše menší chuťovky než velké cupcaky nebo koláče. Každý raději ochutná více věcí, ale v malém provedení
  • nesnažte se na sladký bar naskládat mnoho věcí ve velkém počtu. Spíše se dohodněte s restaurací, ať častěji doplňuje. Hosté tak budou mít stále vše čerstvé
  • a poslední rada a možná ta největší – nenechte si založit sladký bar v 9 ráno, pokud se k hostině dostanete ve 2 odpoledne. I když je místnost klimatizovaná, nenahradí to lednici. Než se hosté ke sladkému dostanou, je vše několik hodin v teple, oschlé a často rozměklé. Pokud je to možné, připravujeme sladký bar v čase, kdy mají hosté oběd. Ke kávě po jídle si buď dají kousek svatebního dortu nebo nějakou dobrotu ze sladkého baru – čerstvou a krásně vychlazenou
  • a vlastně ještě jedna drobnost, s kterou se často setkáváme – koláčky do lednice nepatří. Posypka nahoře zvlhne a tvaroh ztvrdne

A opět rádi doporučíme opravdové cukrářské profesionály, kteří nám pečou nejen na svatby ale i k nám domů:-) ZDE.

Odložit – neodložit svoji svatbu II. 7.4.2020;

Uběhl opět nějaký čas, opatření se stále mění, ale pro nás a snoubence samotné vše zůstává nejasné dále. Aktuálně tedy nejvíce řešíme svatby v květnu. Hodně párů ještě stále vyčkává a proto několik poznámek od nás:

  • pokud se opatření začnou uvolňovat a budou povoleny svatby, tak pravděpodobně v omezeném počtu osob. Bohužel přesné číslo nikdo nezná, každý říká něco jiného
  • počítejte s tím, že část vašich hostů se i přes uvolněná opatření bude ještě nějakou dobu bát účasti na akcích s větším počtem lidí
  • ověřte si na své matrice, pokud ještě nemáte vyřízené dokumenty k obřadu, zda vůbec stihnete vše zpracovat ve zkráceném termínu

Pokud trváte na svém termínu, ještě vyčkejte alespoň do Velikonoc. Již nyní zkuste ale zapřemýšlet, v jakém omezeném počtu hostů, by jste svoji svatbu připravili. Velkou party zkuste naplánovat až na podzimní měsíce. Pokud chcete na své svatbě mít všechny hosty, již nyní si ověřte, zda místo pro vaši svatbu má volný nějaký pozdější termín. Po Velikonocích (kdy by snad mělo být více jasno) se definitivně rozhodněte o případném přesunu.
Jsme v tom s vámi, nadále budeme zjišťovat a sledovat všechny informace.

Trendy barvy pro rok 2020 podruhé 3.4.2020;

Víme, že stále frčí mintové, pudrové růžové nebo jemné modré. Ale je tolik barev a krásných kombinací, které vaši svatbu udělají jedinečnou. A pro letošní rok je to kombinace champagne a žlutá. Nazívají ji také příští “millennial pink” barvou. Správnou kombinací vykouzlíte nádhernou luxusní výzdobu, na druhou stranu se tyto tóny hodí i do přírodních svateb ve stodole nebo sklípku. I mezi květinami je velký výběr – růže, chryzatntémy, orchideje, slunečnice a mnoho dalších.

 

Svatební fotograf 1.4.2020;

Jak správně vybrat svatebního fotografa? Při práci svatební koordinátorky se téměř každý měsíc potkáváme s jiným fotografem. A můžeme říci, že je opravdu důležité při výběru nehledět pouze na zpracování fotografie, ale také na osobnost daného fotografa. Fotograf je s vámi celý den, fotí vás i v okamžicích, které jsou pro vás velmi citlivé a osobní. Musí vystihnout daný okamžik a náladu, navázat na sebe svatební hosty, aby fotky byly přirozené. Tak jako DJ i fotograf by měl udržovat pohodovu atmosféru a hosty umět uvolnit. A hlavně by měl chápat, že svatba je pro vás jeden jedinečný den, musíte si ho užít a to se všemi. 3-4 hodinové odpolední focení snoubenců úplně rozloží zábavu a hosté se nudí. Nucené figury a naaranžované postoje prostě každý na fotce pozná, ať je to sebelepší fotograf.
Velmi rozdílné jsou také ceny. Rozhodně nedoporučujeme fotografa, který si účtuje za celodenní focení 8000 Kč. To vám může nafotit na mobil šikovný kamarád. Taková kvalita fotek vás totiž čeká. Veřte nám, mnohokrát jsme to viděli. Bežná cena za focenní 10 hodin je 18.000 – 28.000 Kč. Každý fotograf má potom své balíčky, hlavní veličinou je čas, který s vámi ve svatební den stráví. K tomu má ale každý fotograf své bonusy, které jsou mnohdy velmi zajímavé, a i když se cena zdá vyšší, stojí za to.
Když to shrneme – rozhodně se nejdříve podívejte na práci fotografa. Poptejte u něj cenovou nabídku, zjistěte, co vám za danou cenu všechno nabízí. Pak se s ním ale určitě sejděte na nezávazné schůzce. Většinou už při prvním kontaktu zjistíte, zda se s ním cítíte dobře a pohodově.
A kdyby se vám nechtěl prohledávat internet křížem krážem, koukněte mezi naše partnery ZDE. S těmito fotografy spolupracujeme roky a víme, že jsou opravdu dobří:-)